جایگاه عکاسی در تاریخ ثبت و نمایش حرکت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده پویا زمانیان
- استاد راهنما سید جواد سلیمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده ی فارسی برخی مفاهیم اولیه و پایه در زندگی بشر وجود دارد که از دیرباز تا کنون، میان همه مشترک بوده و تلاش برای دست یابی به آن، از نخستین گام های انسان اولیه شروع شده است. حرکت، که مفهوم جداکنندهی جان دار از بی جان است؛ جزء همان مفاهیم اولیه به حساب می آید. انسان که ذات آن با حرکت عجین بوده، در گام های رو به جلوی خود در مسیر پیشرفت، گاه سعی در بازسازی و ترسیم حرکت داشته است. این تلاش، از دیواره ی غارهای محل سکونتش، به واسطه ی ابزار اولیه، آغاز شده و تا دست یابی او به عجیب ترین و تاثیرگذارترین اختراع فرهنگی ـ هنری تاریخ، یعنی تصاویرمتحرک، ادامه یافته است. حتی هنوزهم، بعد از گذشت یک قرن از ثبت این اختراع، هم چنان به حرکت رو به جلوی خود ادامه می دهد. اما پدیده ای که دست یابی به این هدف را ممکن کرد، عکاسی بود. در این پژوهش با استفاده از اطلاعات، از نوع کتابخانه ای وگردآوری مطالب با استفاده از منابع مکتوب و دیجیتال ، علاوه بر ارائه ی مستنداتی دال بر تلاش همیشگی بشر در ترسیم و بازنمایی حرکت ، سعی شده به نقش تعیین کننده ی عکاسی در این زمینه پرداخته شود. عکاسی علاوه برتاثیر عمیق وگسترده بر تاریخ هنر؛ به واسطه ی قابلیت های تکنیکی که داشت، زمینه را برای شکل گیری تصاویر متحرک، فراهم آورد؛ اما به همین بسنده نکرد و مرزهای خود را در تمام قلمرو این رسانه متحرک گسترش داد. سینما زادهی عکاسی بود و نیز هم ذات دیرینش، انیمیشن، وجود خود را وام دار آن می دانست. بر اساس اطلاعات موجود، آن چه بدیهی است؛ اگر عکاسی را از تاریخ ثبت حرکت کنار می گذاشتیم؛ امروزه دیگر چیزی به نام سینما و تصویر متحرک قابل روئیت، نداشتیم. واژه های کلیدی حرکت ـ عکس ـ عکاسی ـ تداوم دید ـ تصویر متحرک ـ سینما ـ انیمیشن
منابع مشابه
سرآغاز عکاسی در ایران (درآمدی انتقادی بر تاریخ عکاسی ایران در دورهی ناصری)
بایگانی عکسهای دورهی قاجار، یکی از بزرگترین گنجینههای تصویری تاریخ ایران است. اگر این بایگانی را همچون یک فضای بصری متصور شویم، میتوان چیستی و چگونگی آن را مورد تحلیل انتقادی قرار داد و اگر نام دیدمان را به کلیت این فضای بصری اطلاق کنیم، میتوان پرسید چه دیدمانی، چرا و چگونه در دورهی ناصری صورتبندی شده و این دیدمان چه کارکردی میتوانست در گذشته داشته و یا حتی در ادوار بعدی میتواند داشته...
متن کاملجایگاه امروالا و مصادیق آن در حیطه عکاسی
احساس والا، همان احساس برتر ناشناختهای است که دستیابی به آن نقش ارزندهای در انسانسازی دارد و انسان را بیشاز پیش با یقین حقیقیاش آشنا مینماید. این احساس توأم با پرورش ایدههای اخلاقی نیرومندتر و قویتر تحقق مییابد و رابطهای مستقیم با هویت اصیل انسانی برقرار میسازد و حتی برای لحظاتی وی را وادار میکند، به فکر فرو رفته و در انسانبودن خویش تأمل نماید. امر والا، اندیشهای است که از اواخر ...
متن کاملجایگاه امروالا و مصادیق آن در حیطه عکاسی
احساس والا، همان احساس برتر ناشناختهای است که دستیابی به آن نقش ارزندهای در انسانسازی دارد و انسان را بیشاز پیش با یقین حقیقیاش آشنا مینماید. این احساس توأم با پرورش ایدههای اخلاقی نیرومندتر و قویتر تحقق مییابد و رابطهای مستقیم با هویت اصیل انسانی برقرار میسازد و حتی برای لحظاتی وی را وادار میکند، به فکر فرو رفته و در انسانبودن خویش تأمل نماید. امر والا، اندیشهای است که از اواخر ...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملبررسی جایگاه عکس و عکاسی در تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس (مورد پژوهی: عکس رزمندگان یزدی)
عکس به عنوان یکی از ابزارهای ثبت و ضبط، کار ویژه بازنمایی را انجام داده و از آغاز حضور پررنگش در عرصه هنر قرن بیستم، در خدمت مورخان و تاریخ نگاران بوده است. محققان تاریخ شفاهی با استفاده بهینه از عکس، به عنوان سند اجتماعی و برانگیزاننده حافظه، می توانند گام های بلندتر و موثرتری در درک و تفسیر بهتر تاریخ شفاهی بردارند. عکس از سویی در ایجاد شکل و قالب برای روایت های شفاهی، نقش تعیین کننده دارد و ...
بررسی جایگاه تاریخ و قصص در قرآن
قرآن کریم سرشار از قصص و گزارشهای تاریخی مربوط به امّتهای پیشین و پیامبران آنان با هدف انتقال معارف وحیانی و هدایت انسان است. با این حال، در قرآن مستقیماً اشارهای به تاریخ و تاریخنگاری نشده است و خود این کتاب مبتنی بر تاریخنگاری نیست. پرسشهای اصلی این جستار عبارتند از: 1ـ چه ارتباطی میان قرآن و تاریخ وجود دارد؟ 2ـ هدف از استفاده از قصص و گزارشهای تاریخی چیست؟ از این رو، هدف این جستار آشکار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023